Frakt och Leverans

Leveranssätt
LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB fraktar främst med DHL, men även med Schenker eller Posten i vissa fall.
Er order kan komma att delas upp på mer än en leverans eftersom produkterna kan levereras från olika lager. Vi levererar till folkbokförd adress, önskas annan leveransadress måste ni kontakta vår Kundservice på kundservice@liteavlyx.se. Transportören har legitimationskrav vid leveransen.

Hemleverans
Ingår till alla leveransen utom mindre produkter som skickas till er närmaste servicepoint. Leverans sker hem till er vardagar mellan kl.08-17.00. Leveransen sker till trottoar eller tomtgräns. Inbärning ingår inte. Transportören aviserar alltid er via sms eller e-post innan leverans för att bestämma leveransdag, ni blir då tilldelad ett tidsintervall (ej exakt tidpunkt) i överenskommelse med transportbolaget.

Leveranstid
Våra normala leveranstider är 5-7 arbetsdagar om vi har varorna i lager. Annars 2 veckors leveranstid, men vi meddelar i detta fall om det är den längre leveranstiden. Detta gäller dock ej på våra spabad som har leveranstid på 8-10 veckor om de inte finns som lagerbad.
Tänk på att leveranstiden preliminär och om leveransförseningar skulle uppstå informeras ni om detta. Orsaker till leveransförseningar kan vara när en leverantör eller transportör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. I normala fall kompenserar inte LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB eventuella förseningar om inget annat är överenskommet.

Mottagandet av din leverans

Kolla igenom emballaget och notera eventuell skada och/eller emballageskada på fraktsedeln/handskannern. Räkna antalet kolli och notera eventuell förlust på fraktsedeln/handskannern. Kvittera frakthandlingen. Namnteckning bör vara läslig och vid behov kompletterad med ett skriftligt namnförtydligande

Ej mottagen leverans
Vid ej mottagen leverans har LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB rätt att debitera beställare en avgift för returkostnad,
Hemleveranser: 795kr
Leveranser till servicepoint: 195kr

Betalningsmetoder

Vi samarbetar med Billmate och deras betalmetoder.

  • Swish – Betalning via telefon
  • Billmate – Kortbetalning (kommer snart)
  • Billmate – Direktbetalning via Bank (kommer snart)
  • Billmate – Fakturabetalning via Billmate
    Detta erbjuder vi dig:

    • Få alltid hem varan innan du betalar
    • 14 dagars betalningstid
    • Du behöver aldrig lämna ut känslig information
    • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
    • Tillgång till dina fakturor via billmate online
    • Möjlighet till delbetalning
  • Billmate – Dela upp betalningen  3-12 månader Via Billmate AB kan vi erbjuda dig möjligheten att delbetala ditt köp med billmate delbetalning. Du väljer själv om du vill lägga delbetalning på 3,6 eller 12 månader. Givetvis går det även att betala hela summan eller en större del av den inom avtalsperioden utan extra kostnader. För att kunna välja delbetalning måste du vara över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som görs i samband med köpet. Fakturorna skickas via e-post.Varför billmate delbetalning?
    • Du får alltid varan levererad till dig innan du betalar
    • Få längre kredittid med billmate delbetalning
    • Alltid samma räntesats oavsett storlek på köp och antalet månader du väljer
    • Första betalningen sker först nästkommande månad
    • Tillgång till dina fakturor via billmate online

    Exempel: Vid ett köp om 10000 kr med billmate delbetalning 12 månader är uppläggningsavgiften 245 kr. Den gällande årsräntan är 12 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 22.63 %. Kreditköpspriset är 11268 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 939 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker varje månad under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Ni kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

 

Köpvillkor

Köp & Beställning
För att genomföra ett köp på vår hemsida måste kunden godkänna våra allmänna villkor. I och med godkännadet av våra allmänna villkor förbinder sig kunden till villkoren i sin helhet, samt att denne tagit del av all förenlig information och samtycker till hanteringen av personuppgifter och cookies.

Om ni har frågor eller om ni vill ändra något kontaktar ni oss via e-post kundservice@liteavlyx.se.
LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (under 18 år). Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning samt tryck- och skrivfel på hemsida och annonser. Om felaktigheter i prisändringar och leveranstid eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB rätten att ändra detta i efterhand.

Avtal om köp ingås i samband med att LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB bekräftar beställningen genom att det skickas en orderbekräftelse via e-mail. Orderbekräftelsen skickas till den adress som kunden angivit direkt vid ordertillfället.
Orderbekräftelsen bör sparas för eventuella kontakter med LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB kundtjänst eller liknande.

Priser
Alla priser på hemsidan är inklusive moms.


Ångerrätt

För privatpersoner tillämpar LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att behöva uppge någon speciell anledning. Om produkten ej är i originalskick debiteras kunden för värdeminskningen, detta gäller även för emballaget. Bilder på varan och emballagets skick är obligatoriskt vid åberopande av ångerrätt, efter granskning av reklamationen tar LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB ett preliminär beslut gällande värdeminskning.

Distansavtalslagen innehåller dock ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB uppmärksammar härmed Kunden att enligt Distans- och Hemförsäljningslagens 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: “en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål, dessa produkter benämns som Beställningsvara eller kommissionsvara i butiken.

Ångerrätt 14 dagar gäller endast privatpersoner. Är ni osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätt och öppet köp ber vi er kontakta vår kundservice via kundservice@liteavlyx.se.

När kunden godkänner våra köpvillkor vid beställning, samtycker kunden till att LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB påbörjar fullgörandet av beställningen. Detta innebär att kunden inte har någon ångerrätt från och med den tidpunkt när produkten/produkterna som ovan nämnda exempel har påbörjats i produktion.

Öppet köp
LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB erbjuder er som beställt varor på vår hemsida eller i butik kostnadsfri retur om ni ångrar ditt köp inom 3 dagar. En vara kan dock returneras i upp till 14 dagar mot en avgift 795kr för produkter som är hemlevererade eller 195kr för produkter som är levererade till servicepoint. Detta gäller efter mottagen leverans, förutsatt att produkten returneras omonterad, komplett i originalemballage samt med kvitto. Om man är osäker på produkten skall man hantera den varsamt så att den går att returnera i säljbart skick, alltså oanvänd, och i originalemballage.
Öppet köp gäller ej beställningsvaror eller kommissionsvaror som har börjat produceras enligt er beställning. Dessa kan inte avbokas. Återbetalning sker inom 30 dagar efter att vi mottagit och besiktigat din retur. LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB kan komma att debitera kunden eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta, skadade eller brukade produkter. Vid ångrat köp måste ni kontakta Kundservice kundservice@liteavlyx.se inom 14 dagar.

Vid åberopande av Ångerrätt & Öppet köp gäller följande:

Om ni vill returnera dina varor använd reklamationsformuläret på kundsupport och välj retur.
Återbetalning sker inom 30 dagar efter vi mottagit och besiktigat din retur

Ni har som kund rättighet att undersöka varan som ni har tagit emot innan beslut tas om eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej mer omfattande än nödvändigt då varan ska returneras i väsentligen oförändrat skick. Vi ber er att returnera varan i originalförpackning eller en likvärdig sådan. Varan ska också returneras komplett om inget annat blir överenskommet mellan LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB och kunden.

Inga paket löses ut mot postförskott.

LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB kan komma att debitera kunden eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta, skadade eller brukade produkter.
Spara alltid följesedeln tills returen är godkänd av LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB och ärendet är avslutat. Bilder på produktens skick vid avlämning från kunden är ett krav.

Vid retur från kund till LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB ansvarar kunden för produktens skick och därmed eventuella skador som kan uppstå under transporten.

Produktinformation
LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB reserverar sig för eventuella fel i produktinformationen och annonser, samt att bilder inte exakt återger produkternas verkliga utseende. Alla produkter är avsedda för användning i Sverige, Norge och Danmark.

Kunduppgifter
De uppgifter ni lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras eller säljas vidare på något sätt eller i någon form. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga din order. Din e-postadress används för att sända orderbekräftelsen till er och om vi behöver kontakta er. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har ni rätt att få den information som vi har registrerat om er och om ni anser den vara felaktig eller irrelevant kan ni begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall kundsupport.

Garanti och Reklamation

Garanti
Vi säljer alla produkter med tre (3) års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Vissa produkter är utmärkte med en separat garanti, exempelvis spabad som garantin endast gäller om man gjort service en gång varje år av Nordlyx rekommenderad servicepartner. Observera att garantin endast gäller om det stod på produkten vid köptillfället.

Reklamation
Det är viktigt att ni avemballerar och inspekterar dina varor noggrant direkt efter mottagen leverans. Upptäcker ni ett fel på din vara gör ni en reklamationsanmälan via vår hemsida på kundsupportsidan. Anmälan ska ske så fort felet upptäcks. I anmälan ska en utförlig beskrivning av felet samt bilder bifogas. Spara emballage om en retur/utbyte skulle bli aktuellt.
LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB står för returkostnaden vid reklamation om produkten blivit avhjälpt för samma fel tre gånger utan att LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB har kunnat tillgodose kunden en fullgod produkt.

Transportskada
Ni som kund ansvarar för att det finns någon som tar emot och kvitterar varorna när leveransen utförs. Kunden ansvarar för att syna emballaget, notera eventuell emballageskada, räkna antal kolli samt se till att notering görs på fraktsedel/handscanner när chauffören är på plats. Detta för att kunna bli ersatt för eventuell skada på din produkt. Anmälan om transportskada ska ske inom 3 dagar till LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB, då vi måste anmäla skadan till vårt fraktbolag. I anmälan till oss bifogas bilder på emballaget samt skadan på varan innan montering. Spara emballaget vid ett reklamationsärende.
Anmälan görs via vår hemsida på kundsupportsidan.

Lagar och tvister
LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB lyder under Konsumentköplagen och Distansavtalslagen. Läs mer om lagar och rättigheter på Konsumentverkets hemsida. I samband med en tvist åtar sig LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB att frivilligt följa eventuella beslut från Allmänna reklamationsnämnden.

Godkännande
Den e-postadress och mobilnummer ni uppger vid beställning kommer att användas av LITEAVLYX.SE/NORDLYX SVERIGE AB för att kontakta er vid avisering.
Ni har också godkänt att få tips, information och annonser via sms eller e-post.
Närhelst ni önskar kan ni enkelt med ett knapptryck i utskicket avbryta e-postutskicken, och/eller SMS utskicken.